Kaasukonsolin asennusohjeet

Kaasukonsolin akselit ja erikoispainikkeet.

Ylläolevassa kuvassa näkyy kaasukonsolin kaikki kahdeksan akselia (axis) jotka sinun täytyy aluksi kalibroida huolellisesti. Kuvasta näkyvät myös erikospainikkeet ja -kytkimet ja niiden numerot. Niille täytyy antaa näppäinkomennot Joystick Gremlin TAI SV Mapper -apuohjelmalla (ohjeet ja linkit ovat myöhemmin tällä sivulla). Kaikki muut painikkeet ja kytkimet ilman numeroita ovat painikkeet 1-64 jotka IL-2 Sturmovik Great Battles ymmärtää ilman erikoiskomentoja. Toki sinun täytyy mäpätä nekin pelissä Settings/Key Mapping -sivulla.

Akseleiden kalibrointi Windowsin peliohjain-asetuksissa

Tee kalibrointi huolella alla olevien ohjeitten mukaan. Kaasukonsolissa on huomattavasti normaalia enemmän akseleita (8 kpl) joten vaatii hetken aikaa, että saat kaiken toimimaan. Kalibrointi on hyvä tarkistaa silloin tällöin etenkin ennen tärkeitä lentotapahtumia,jos olet ollut pitkään lentämättä tai jos kaasukonsolin USB-johto on välillä irroitettu tietokoneen ollessa päällä.

Windowsin peliohjainasetukset.

Vasen yläkuva: Avaa laitteet ja tulostimet ja etsi sieltä joku peliohjaimistasi, aivan sama mikä. Klikkaa peliohjaimen ikonia hiiren oikealla näppäimellä ja valitse Luo pikakuvake. Tee pikakuvake työpöydällesi niin kalibrointi sujuu jatkossa nopeasti!

Oikea yläkuva: Klikkaa sitten työpöydän ikonia (voit nimetä sen esim. Kalibrointi) hiiren oikealla näppäimellä ja valitse listasta ylhäältä Peliohjainasetukset.

Windowsin peliohjainasetukset.

Vasen yläkuva: Valitse peliohjailuettelosta yläkuvassa näkyvä ohjain (se voi näkyä myös nimellä Mjoy tai Mrud) ja klikkaa sitten alhaalta Ominaisuudet.

Oikea yläkuva: Seuraavaksi aukeaa Ominaisuudet-ikkuna, klikkaa ikkunan ylärivistä Asetukset.

Windowsin peliohjainasetukset.

Vasen yläkuva: Klikkaa seuraavaksi aukeavasta ikkunasta ylhäältä oikealta Kalibroi.

Oikea yläkuva: Seuraavaksi aukeaa Tervetuloa ohjattuun pelilaitteen kalibrointiin -niminen ikkuna, klikkaa siitä Seuraava.

Windowsin peliohjainasetukset.

Vasen yläkuva: Seuraavassa ikkunassa pyydetään jättämään ohjaimen kahva kesiasentoon joka tarkoittaa seuraavaa: normaalissa peliohjaimessa X- ja Y-akselit on tarkoitettu tikulle/sauvalle. Tässä konsolissa sauvan paikka on otettu käyttöön kahdelle jäähdytinpotikalle. Sen takia niiden nupit pitää aina kalibroinnin yhteydessä ENSIN keskittää koska Windows pitää molempia akseleita yhdessä "sauvana". Pyöritä siis kaasunkonsolin kannen takaosassa olevat molemmat kaksi mustaa Outlet ja Inlet kidusten nuppia osoittamaan potikan lukemaa 50 (klo 12) ja klikkaa Seuraava.

Oikea yläkuva: Seuraavassa ikkunassa laita rasti ruutuun kohdassa Näytä raakadata. Pyöritä sitten molemmat potikat pari kertaa laidasta laitaan (annetaan ääriasennot joko yhdessä tai erikseen). Sen jälkeen keskitä ne taas takaisin lukemaan 50. Molempien potikoiden numeroarvot pitäisi liikkua välillä 510 / miinus 510 (noin-arvo). Klikkaa sitten Seuraava ja jatka ohjeiden mukaan.

Windowsin peliohjainasetukset.

Vasen yläkuva: Seuraavaksi on vuorossa Z-akseli (öljyjäähdytin) joka on konsolin PÄÄDYSSÄ vasemmalla oleva nuppi. Pyöritä se ohjeiden mukaan ensin täysin auki (myötäpäivään) ja sitten täysin kiinni (vastapäivään). Seuraa raakadatan numeroita, että ne ovat alueella 495 / miinus 512 (noin-arvo). Jätä potikka kiinni-asentoon ja klikkaa Seuraava.

Seuraava X-kierto (vesijäähdytin) poikkeaa muista: potikan pitää ääriasennoissaan antaa raakadatan arvot 0 (nolla) / miinus 510 (noin-arvo). Tämä on Windowsin peliohjainasetuksen ominaisuus jolle ei ole keksitty selitystä. Resoluutio riittää silti reilusti siihen mitä pelissä tarvitaan. Jätä potikka kiinni-asentoon ja klikkaa Seuraava.

Konsolin pitkällä sivulla olevat kaksi akselia ovat Y-kierto (seos) ja Z-kierto (Mersun, Macchin ja Ju52:n iso vakaajapyörä). Ne toimivat kuten Z-akseli ja raakadata on taas alueella 495 / miinus 512 (noin-arvo). Jätä potikka kiinni-asentoon ja klikkaa Seuraava.

Lopuksi kalibroidaan Soita (harmaa RPM-vipu) ja Liukusäädin (iso kaasuvipu) siten, että ne työnnetään ensin aivan eteen ja sitten taakse. Vivuissa on hall-anturit ja raakadatan arvot liikkuvat alueella miinus 400 / 400 (noin-arvo). Klikkaa Seuraava ja lopuksi Valmis.

Oikea yläkuva: Voit tarkistaa vielä Ominaisuudet -ikkunassa, että kaikkien akseleitten punaiset "palkit" (sekä risti X/Y-akselien ruudussa) liikkuvat tasaisesti laidasta laitaan. Kuvasta näkyy, että RPM/kaasuvipujen hall-anturien alimmaiset palkit toimivat päinvastaiseen suuntaan kun muut analogiset potikat. Sillä ei ole merkitystä.

Jos joku akseleista ei toimi kunnolla, niin sulje ensin Ominaisuudet -ikkuna. Sitten irroita USB-kaapeli hetkeksi ja kytke se uudestaan. Tee koko kalibrointi alusta asti kunnes kaikki akselit toimivat oikein ja oikeilla arvoilla. Jos ilmenee ongelmia, niin minut saa hätiin kun soittaa (GSM 045 784 50555 / Ismo) tai laittaa Facebookissa yksityisviestin. Voin konsultoida myös Virtual Pilots Team Speakissa ja/tai Team Viewer -ohjelmalla jolla pääsen työpöydällesi asti näyttämään kalibroinnin niksit! :)

MJ16 GVL224 USB-piirikortti

MJ16 GVL224 USB-piirikortti jossa punaisella on merkitty kahdeksan liitinpaikkaa akseleille (Dial = RPM-vipu, Slid = kaasuvipu, Rz = vakaajapyörä, Ry = seos, Rx = vesijäähdytin, Z = öljyjäähdytin, Y = Outlet-kidukset ja X = Inlet-kidukset).

Sinisellä on merkitty perustoimintojen liitinpaikat 1-64, keltaisella erikoistoimintojen liitinpaikat 65-96 (SV Mapper tarvitaan näille) ja vihreällä pulssiantureiden (trimmit) liitinpaikat 97-112 (SV Mapper tarvitaan myös näille). Valkoiseksi jäänyt liitinrivi on näkökulmille tarkoitetun 8-suuntaisen hattukytkimen liitinpaikat joita ei nykyisin juuri tarvita. Yksi erikoiskahva on tehty tilauksesta niiden kanssa.

MJ16 GVL224 USB-piirikortti sisältää kahdeksan akselipaikkaa ja 120 button-tomintoa.

Miksi tarvitaan key mapping ohjelma?

Kaasukonsolin MJoy16 GVL224 -nimisessä USB-piirikortissa on mahdollisuus kytkeä kaikkiaan 120 painiketta ja toimintoa. IL-2 Sturmovik Great Battles ymmärtää ainoastaan konsolin painikkeet 1-64 mutta sen yli meneviä "buttoneita" peli ei tunnista oikein. Sen takia kaikkille konsolin loppupään kytkimille välillä 65-120 on annettava SV Mapperilla näppäinkomennot jotka peli tunnistaa.

Piirikortin paikat 65-120 on tarkoitettu erikoistoiminnoille kuten On-Off vipukytkinten kaksoistoiminnot. Kun kytkin käännetään On-asentoon se lähettää esim. painikkeen 65 pulssin ja takaisin Off-asentoon laitettaessa painikkeen 73 pulssin. Piirikortin paikat 97-112 on taas tarkoitettu digitaalisille pulssiantureille (rotary encoder) joita konsolissa käytetään kolmen trimmipyörän toimintoihin. Jokainen trimmipyörä lähettää (pyöritettäessä) neljää pulssia jotka ovat vastapäivään hidas pyöritys, myötäpäivään hidas pyöritys, vastapäivään nopea pyöritys ja myötäpäivään nopea pyöritys. Tulet huomaamaan, että pulssiantureilla saadaan kone trimmattua tarkasti.

Seuraavat kytkimet ja pulssianturit on fyysisesti kytketty erikoistoimintoihin (kuva tämän sivun alussa): 8 kpl On-Off-vipukytkin (buttons 65-80), 1 kpl viisiasentoinen kiertokatkaisija (buttons 81-85), 2 kpl vetokytkin (buttons 86/94 ja 87/95), 1 kpl suojattu On-Off-vipukytkin (buttons 88/96), 1 kpl Yaw trim pulssianturi (buttons 97/98 ja 105/106), 1 kpl Pitch trim pulssianturi (buttons 99/100 ja 107/108) sekä 1 kpl Roll trim pulssianturi (buttons 101/102 ja 109/110).

Joystick Gremlin ohjeet

Lataa ohjelma täältä: JOYSTICK GREMLIN OHJEET JA LATAUS

Joystick Gremlin on kotiohjaamoharrastajien joukossa kovasti kehuttu ja monipuolinen ohjelma jolla voi myös säätää ohjainten akseleiden käyriä. Tämä mäppäysohjelma toimii kaasukonsolin kanssa loistavasti ainakin yhden hollantilaisen asiakkaan kokemusten mukaan. Joystick Gremlin on paljon monipuolisempi kuin seuraavaksi esiteltävä SV Mapper.

Suomenkieliset käyttöohjeet ja valmis ladattava mäppäystiedosto on tulossa tälle sivustolle syyskuussa 2018. Jos englannin kieli ei taitu, niin alla oleva SV Mapper on ratkaisu ensihätään! :)

SV Mapper ohjeet

Lataa ohjelma täältä: SV MAPPER DOWNLOAD

SV Mapper -sovelluksen käyttö on helppoa, sillä se on ainoastaan tekstitaulukko jota ei tarvitse edes asentaa Windowsissa. Pura pakattu zip-kansio johonkin paikkaan mistä löydät sen helposti (esim. lähelle IL-2 pelikansiota). Klikkaa hiiren oikealla painikkeella kansiossa olevaa svmapper.exe -sovellusta ja valitse listalta Kiinnitä tehtäväpalkkiin tai voit myös luoda pikakuvakkeen työpöydälle. Avaa ohjelma klikkaamalla sen ikonia ja klikkaa sitä uudestaan jolloin SV Mapper -ikkuna ilmestyy näkyviin.

SV Mapper setup.

Kuvassa on esimerkki näppäinkomennoista jotka on mäpätty konsolin painikkeille ja kytkimille 65-110. Etsi omalta listaltasi konsolin (näkyy nimellä MJ16) Button nro 65 ja aloita mäppääminen klikkaamalla kyseisen rivin seuraavaa saraketta Mapped key On Press. Vasemman reunan ”Button-pallo” muuttuu silloin keltaiseksi ja voit antaa sille näppäinkomennon. Huom! Description-sarakkeessa olevia tekstejä ei tarvitse kirjoittaa, näet niistä vaan mistä toiminnosta itse pelissä on kysymys.

Toista sama toimenpide kaikille kuvan esittämille painikkeille ja tallenna sitten tiedosto sekä varmuuskopio siitä. Windows 10 käyttäjä: tallenna tiedosto ”Tallenna nimellä...” -komennolla tiedostomuodossa ”SVMapper Old File (*.svm)”. Kun suljet SV Mapperin, niin seuraavan kerran avatessasi siinä on viimeksi tallentamasi näppäinkomennot automaattisesti. Alla on linkki pelin Default-näppäinkomentoihin, listasta voi olla sinulle mäppäyksessä hyötyä.

IL-2 Sturmovik Default Key Mapping Listing

Huomioitavaa!

1. Pelin Settings/Key Mapping -sivulle mäpättävät painikkeet SAATTAVAT näkyä ilman LCtrl -näppäintä ja esim "Lctrl + Num 1" näkyy pelissä pelkkänä ykkösenä (Numpad 1). Jos SV Mapperilla mäpätty kytkin ei anna pelissä heti oikeaa näppäinkomentoa, niin yritä uudestaan kunnes saat sen oikein (esim. jos tulee teksti "Joy1_pov65" vaikka pitäisi tulla "Numpad 1").

2. Poista pelistä kaikki oletuksena olevat näppäinkomennot joissa on numerot 0, 1, 2 ja 3 (moottorinvalinnat). Nämä löytyvät pelistä kohdasta Key Mapping/Engine controls: "Switch common control of engines on/off" (0), "Switch engine 1 control on/off" (1), "Switch engine 2 control on/off" (2) and "Switch engine 3 control on/off" (3). Numeronäppäimistön Numpad-näppäinkomentoja ei tarvitse poistaa. Näin vältetään päällekkäiset komennot konsolin kautta.

3. SV-Mapper täytyy avata aina alle kun menet pelaamaan. Sen voi käynnistää myös silloin kun itse peli on jo toiminnassa. Jos sitä ei käynnistetä eivät konsolin painikkeille annetut näppäinkomennot myöskään toimi.

Erikoiskytkimet

Joillekin kaksitoimisille erikoiskytkimille annetaan SV Mapperissa vain yksi tai puolet niiden potentiaalisista toiminnoista:

Vetokytkin = Start (87/95) missä vain button 87 on mäpätty "LCtrl+7". Kun vedät kytkintä ylös (On) se antaa (pelissä) numeron "7". Sen jälkeen voit työntää kytkimen alas eikä se anna signaalia ollenkaan (Off). Näin moottori käynnistyy nuppia ylösvetäessä jonka jälkeen kytkimen voi painaa alas.

Harmaalla kannella suojattu On-Off kytkin = Eject (88/96) jossa vain button 88:lle on annettu näppäinkomento "LCtrl+8". Ensimmäiseksi nosta kansi ylös. Kun sitten työnnät metallivivun eteen se lähettää peliin näppäinkomennon "8" (Eject). Lopuksi voit painaa kannen kiinni eikä kytkin lähetä MITÄÄN signaalia samalla kun kytkin palautuu taas Off-asentoon.

Kiertokytkin = Flare colors (81-85) jolle mäppäät painikkeet (buttons) 81, 82, 83, 84 ja 85. Jätä SV Mapperissa painikkeet 89, 90, 91, 92 ja 93 tyhjäksi vaikka niissä "Button-pallo" välähteleekin kykintä kierrettäessä.

Kaasu- ja RPM-vipujen kitka

Jos haluat säätää vipujen kitkaa, poista ensin pohjalevy avaamalla sen kuusi kiinnitysruuvia. Molemmat metalliset vipumekanismit ovat lähes samanlaisia ja niissä molemmissa on 7 mm pultit joilla säädetään kitkaa. Kiristä tai löysää pultteja alla olevien kuvien mukaan, mutta älä kiristä liikaa!

Huom: Kitkapultit sijaitsevat pohjapuolelta katsottuna alhaalla kannen lähellä hieman ahtaassa paikassa. Ole siis varovainen ettet vahingoita herkkiä MagRez hall-sensoreita jotka on kiinni vipumekanismeissa. Pulttia tarvitsee pyörittää vain vähän jotta se alkaa vaikuttaa kitkaan.

Kaasu- ja RPM-vipujen kitka.

Kaasu- ja RPM-vipujen kitka.

Kaasu- ja RPM-vipujen kitka.

Kaasu- ja RPM-vipujen kitka.

Konsolisivulle » Sivun alkuun »